søndag 29. august 2010

Bolærne - Engelsviken - Horten

Lørdagen var flott,men bare sør for Fuglehuk. Jeg brukte dagen til å seile mellom skjær og holmer utenfor Bolærne. Ut på dagen kom et skikkelig uvær med lyn og regn.
 Jeg dro over fjorden i håp om å slippe unna og kom akkurat inn i Engelsviken som siste båt før været slo til. I havna møtte jeg en gjeng fra Tofte som var på guttetur for å fiske krabber. En riktig trivelig kveld.
Søndagen hadde jeg planlagt tur opp til Havnevik, men vinden var svak og ustabil og som det går fram av bildet var været middels talt vekslende. De svarte skyene overfalt meg og forsøket på å stikke unna i 5 knops fart var mislykket. Det lynte, haglet og regnet som jeg aldri har opplevd det. Skypumpa holdt seg heldigvis på avstand, men den var lett å høre. Vinden gikk fra 3 m/s til 17 i løpet av et øyeblikk og regnet trommet på vannet så det ble helt flatt. Gjett om jeg ble våt og kald. Seildressen holdt ikke mål når været virkelig slo til.
Det var skummelt og skremmende, men spennende og krevende også. en kjempeopplevelse å tenke tilbake på nå som jeg sitter med tørre klær og varm kaffe i Horten.
Turen til Havnevik tas i morgen tidlig. Da er det bare meldt regnbyger og klærne mine er forhåpentligvis tørre til da.

Ingen kommentarer: