torsdag 18. august 2016

Tanker og oppsummering etter grunnstøtingen

Jeg var ikke tilstrekkelig sikker på hvor jeg var på kartet. Stolte for mye på at plotteren skulle vise vei. Jeg hadde tatt ned forseilet, så farten var ikke stort mer enn 2-3 knop.
Båten satt fast mellom noen steiner på bunn og bølger og vind gjorde at kjølen slo mot steinene. Etter å ha tatt ned storseilet og startet motoren , var det ikke mulig å komme løs ved egen hjelp.
Jeg vinket og plystret til forbipasserende båter ganske lenge før en båt la merke til meg og kom for å sjekke.

Nå har jeg faktisk badet for å sjekke båten under og det er skraper på kjølen, roret har klart seg uten skader, selvtilliten har fått en alvorlig knekk og jeg har lært mye.

Min gamle kartplotter ble utsatt for flere spark mens jeg hoppet rundt for å komme fri, så der er skjermen sprukket og bildet er nå helt umulig å lese. Ny plotter er innkjøpt og jeg monterer den i morgen.
Det var ikke mulig å benytte mobiltelefon for å få tak i hjelp, for hvem skulle jeg ringe til.
Ny håndholdt VHF radio er innkjøpt, Eksamen og godkjenning kommer i løpet av høsten.

Lærdom er alltid dyrkjøpt, så også denne gangen. Alternativet med at båten skulle bli vrak var så absolutt tilstede. Det blåste 6-8 m/s og var ca 1 m bølger, så det var mye bevegelse og krefter i gang.

Fy flate så "stressa og uttafor" jeg var.
Den svenske jenta med motorbåten fortjente en stor takk, men hun forsvant nesten med en gang.

Så i morgen blir det montering av ny kartplotter og læring av hvordan den skal brukes. (Det er samme merke som den gamle) før turen går nordover på lørdag. .

Oppsummeringen konkluderes med:

LIGG STILLE TIL DU VET HVOR DU ER, LEGG EN PLAN OG FØLG DEN


Jeg tror det er godt at jeg har en gammel Dehler. Se hva den tåler på denne videosnutten fra Youtube

1 kommentar:

Anne-Renee sa...

Oi!!
Så bra at det gikk bra med både deg og Ingerto!!

God tur videre!