tirsdag 27. september 2016

Sesongslutt??

Da var livet som båtboer slutt for dette året.
25.05 flyttet jeg inn i båten dette året. og i dag 17.09 flytter jeg hjem igjen. Kan hende det kan bli en dagstur eller to, men sesongen er i hovedsak slutt. 4 måneder i båt er i grunn nok når jeg ser hvordan høsten kommer og været blir tøffere. Dessuten merker jeg alderen slik at livet i båt uten varme blir mer ubehagelig enn før.
Sesongen har vært fin, selv om jeg har hatt to store hendelser.
Den første i Strømstad da cutlesslageret måtte skiftes (se 20 juni) .
Den andre utenfor Gøteborg da jeg gikk på grunn (se 18. august). Resultatet av grunnstøtingen vet jeg ikke enda. Båten må opp for å få inspisert skadene, men det er skjedd noe med roret og skroget i bakkant av kjølen.
Det har med andre ord blitt en kostbar sesong, men så langt har alt gått bra. Håper bare at skroget ikke er for mye skadet. slik at jeg kan reparere det selv.

Ved siden av dette har det vært en flott sesong. Mye seiling, flott opphold på Koster der Ingerto var hytte i nesten 14 dager, med Tove og Guro og Vetle ombord i perioder. Inger har ikke fått seilt så mye, men vi hadde en flott ferie på Koster, Ekenes.

I løpet av tida i båt har det blitt mange turer på rulleskøyter, så formen er faktisk veldig god tiltross for et relativt stillesittende liv i perioder

Gps loggen i kartplotteren viser at Ingerto har seilt 1846 nautiske mil denne sesongen, Av dette har 106  timer vært med motor.
Dette blir ganske mange timer seiling. Jeg har ikke oversikt over gjennomsnittsfart, men kan vanskelig forestille meg at den har vært over 4 knop, så ut fra det har snaut en firedel av tida vært med motor.
Snitt forbruket på diesel er på ca 1.04 liter pr time

Nå gjennstår vinterklargjøring og heising på land. Dette skjer i løpet av oktober.

Ingen kommentarer: