fredag 1. august 2014

Dramatiske minutter

I dag gikk kursen i retning Tønsberg. alt gikk rolig og fint litt motvind på 7-8 m/s plutselig "døde" motoren. Ikke tegn til liv samme hva jeg fant på. Heldigvis har jeg seil, så genoaen ble heist og kursen lagt tilbake til Horten. Dramatikken tok til da Bastø ferga og jeg havnet i en diskusjon som ferga selvsagt vant,. Det var ikke enkelt å styre med genoa og vinden fra nesten alle kanter på likt. I le av ferga ble det nesten håpløst, så jeg fant fort ut at å komme inn i gjestehavna i Horten på egen hånd var ganske håpløst, spseielt når fergene krevde sin plass. Jeg fikk kontakt med noen på land som kontaktet Horten havnevesen og så kom det en båt ut og tauet meg i havn.
Så var det reparasjon , etter mange timer og all den kompetansen jeg hadde, måtte jeg gi opp. Det ble ikke liv i motoren. Redningsselskapet ordnet selvsagt problemet .En hyggelig mann kom med bil og etter en times tid gikk motoren som en klokke igjen. Jeg fikk ros for det jeg hadde gjort, skiftet alle filtre og  luftet motoren etter alle kunstens regler. Han gjorde alt sammen en gang til, men uten resultat. Mye tenking og prøving måtte til før han fant på å lufte slangen med returdiesel. Det gjorde susen.
Takk  til Redningsselskapet og deres "i havn "service. Kjempe flott.
Dagen gikk med så turen fortsetter i morgen.  

Ingen kommentarer: