tirsdag 16. august 2011

Avventer været



Akkurat nå er det sol og det blåser 16,8 m/s fra vest- sørvest inne i havna i Lysekil. Det er for mye til at jeg foreløpig våger meg meg ut. Vindretningen er slik at det blir skarpt kryss sørover og antakelig mange slag. Jeg kan selvsagt gå med motor mot vind og bølger, men det frister ikke så lenge jeg ikke har dårlig tid.


    
Jeg har vært en lang tur ut på yttersiden der leden går og sett på de seilbåtene som raste forbi. Det så ganske greitt ut, men jeg er ikke sikker på om jeg behersker vind og sjø godt nok alene. Antakelig var det vind og sjø for en annen klasse seilere enn meg.


Lysekil har en fantastisk skjærgårdsnatur, en naturvernsområde der det er tilrettelagt  med turstier, opplysningstavler, så det ble en lang tur. Tilbake i sentrum var endelig fiskebutikken åpen, så det ble krabbe til lunsj.

Vinden holdt seg hele dagen, og er nå kommet ned i 8 m/s. Det virker nesten som om det er stille etter dagens blåsing. Når det gjelder morgendagen er YR god å ha. De antar at det skal bli regnbyger og 6 - 8 m/s fra sørvest dreiende til sørøst., så turen fortsetter sørover. Selv om svensk værmelding sier at det skal bli betydelig nedbør mot slutten av uka.


Ingen kommentarer: