torsdag 5. mai 2022

Første tur for sesongen.

 I dag skulle vært første seiltur i 2022, men den gang ei. 

Det blåste ganske friskt fra sør. 8-9m/s med 11og 12 i kastene. Jeg gikk for motor ut gjennom Svelviksundet og heiste seil på utsiden av kanalen. Da satt genoan fast. 

Den øverste rulla på forseilet var ikke til å rikke. Seilet kom halvveis ut og og satt fast. en rask beslutning om å dra tilbake til havna for å reparere ble gjennomført og seilturen inn fjorden på halv genoa var ikke minneverdig, men jeg seilte. 

Etter gjentatte forsøk på reparasjon etter å ha søkt på nettet, ga jeg opp. Her må det til mer kompetanse enn jeg har og det må ikke minst klatres opp i toppen av masta. 

Avtale er inngått med Seilbåtservice i Fredrikstad. De skal ta en vurdering å se hva som må gjøres. Eventuelt skifte hele rullesystemet. Ingerto skal være i Fredrikstad søndag 8. mai på kvelden klar til å bli undersøkt. Jeg blir i båten og tar eventuelt toget hjem dersom det blir lang ventetid.

Det var fortærandes kjedelig, men sånn er det å ha gammel båt. Så nå blir det en motorseiling med storseil i løpet av helga. 

Ingen kommentarer: