onsdag 25. september 2019

Mørkeseiling er spennende

Klokka var 21.30 og det var helt mørkt da jeg fortøyde i gjestehavna i Strømstad.
En flott opplevelse.
Først var det rimelig god vind ute på Kosterfjorden, en spektakulær himmel og ikke minst en mengde hummerteiner.
Ingerto gikk så det suste og det ble etterhvert mange lys å forholde seg til.
Jeg er ikke sikker på at jeg hadde gjort dette uten  kartplotter som sikkerhet.
En del lys var blendende sterke, Kosterfergene og Sandefjord-Strømstad fergene ga blendingsopplevelser som varte i mange minutter.
Det ble liksom ikke særlig effekt med mine lanterner, men de var synlige. Klare beskjeder på VHF viste at de andre så meg.
De største problemene var alt lyset fra byen, det tok i perioder "bort" lyset fra sjømerkingen, og alle hummerteinene som var så godt som umulige å se.
Likevel fristet dette til gjentakelse, og ga ikke minst trygghet på at det var mulig.   

Ingen kommentarer: