mandag 3. juni 2019

En lang og humpete dag

Avreise fra Risør var kl 06.30.
Værmeldinga meldte kraftig regn og torden på ettermiddagen så da ville jeg være i havn.
Ganske mye gammel sjø, 1,5 til 2 meter. Vinden var ikke god nok til å holde en fornuftig kurs, så det ble motor og litt stabiliserende seil.
Etter et kort matpause i Stavern forsatte jeg til Tønsberg.
Fra Tønsberg Tønne og inn til byen var det gode seilforhold. Ingerto duvet avgårde i 5,5 knop .

Regnværet kom midt i Tønsbergfjorden og jommen var det mye av det.
Seildress med regntøy utenpå holdt imidlertid tett.

Ankomsten til Tønsberg ble så sein som kl 1900, så det ble en del timer.

I formiddag går ferden videre til Horten. Jeg bare venter på broa og sola.

Det hjalp ikke å vente på broa.
Etter å ha sirklet foran gangbroa i mer enn 25 minutter, ringte jeg brovakta. Han sa han ikke hadde sett meg og at neste broåpning var om to timer. Jeg innrømmer at jeg ble litt sur og grinete.

Etter hvert ble turen rundt Vrengensundet riktig trivelig og seilasen fra sundet og opp til Horten var i perioder frisk og nesten like humpete som dagen før
.
Vinden varierte mellom 8 og 15 m/s og kom sørfra og ga god fart. Klokka 18.00 la jeg til i Horten, her er det ikke mer enn tre andre båter, så sesongen er ikke helt på topp enda. 

Ingen kommentarer: