søndag 4. oktober 2015

Nedrigging

Nå er jeg på plass i havna og siste tur denne sesongen er over. Seilene er pakket i poser og klare for innlevering til seilmaker for sjekk og reparasjoner.
Turen fra Horten og hit var preget av motor over Breidangen, en mengde fiskeredskap langs hortenlandet og en flott seiltur innover Drammensfjorden, selv om motoren måtte til for å overvinne 3 knops motstrøm gjennom sundet.
6 grader, tåke over vannet og klar himmel over er selvsagt flott, men jeg merker at alderen krever sitt i forhold til komfort. På veien innover fjorden "møtte" jeg en flott gåseplog på vei sørover, kanskje det var den samme jeg så i våres på vei nordover. Jeg innser at sommeren er over og ser fram til en ny flott skisesong etterhvert.

Det ble ikke like lang utseilt distanse i år som i fjor, men nesten. 984, 8 nautiske mil er også et stykke og når makshastigheten ikke er over 7, 2 knop og snitthastigheten er knapt 4, så blir det noen timer likevel.

Ingen kommentarer: