onsdag 30. juni 2010

Turen går nordover igjen

Kærinøen ble forlatt med vind på 10 - 14 m/s fra vest/sørvest. Vi hadde en fin tur på forseilet og var i lange perioder oppe i over 6 knop. Det var riktignok ganske "humpete" vann, men en flott tur, forbi Lysekil og Smøgen , gjennom Sotenkanalen og fram til Hunnebostrand der vi nå ligger i gjestehavna.
Farvannene sørover frister allerede til nye besøk, så hvem vet kanskje seinere på sommeren

tirsdag 29. juni 2010

Kærringø

Det er mange dager siden siste innlegg. Det skyldes ikke Ice nettet, men min gamle pc. (tror jeg).
Fra Långeskjær har vi dratt videre sørover til Fjellbacka, etter en overnatting  videre til Flatskjær, en flott holme med flotte fiskemuligheter ( en liten laks og en sjøørret på sluk)

 Det er fremdeles kaldt og ikke spesielt deilig i vinden. Her tok vi avskjed med Kari og Terje på søndag.
Ferden forsatte videre sørover til Kungsbacka der vi traff nye venner. Vi dro videre sammen med Heidi og Leif og er nå på en flott øy sør for Lysekil, Kærringø.
Her har vi vært i snart to netter. Jakten på gassbeholdere er også kronet med hell, selv om vi måtte bytte regulator til en svensk type.


Seilturen nedover fra Kungsbacka var flott, og vi lærte mye av underveistips fra Leif om trimming av seil. Ankomsten til Kæringøen var problemfri og vi ligger godt med akterfortøyning på bøye og feste i brygga
Akkurat nå kommer det en liten regnbyge, men været har vært flott, godt og varmt, nydelig sol og fin seilevind.

torsdag 24. juni 2010

Sørover fra Koster.

En flott tur rundt på Nord Koster med fine utsiktpunkter, unik blanding av svaberg og skog og et uttall stier. Velsignet fritt for biler.
Vinden var god selv om været var overskyet og litt kaldt. Det ble en flott seilas ned til Långeskjær etter en liten avstikker gjennom Havstensund.
Nå ligger vi fortøyd til fjell og har nettopp avsluttet en utmerket middag. Dersom Maskinen vil skal jeg laste opp noen bilder som gir mer liv til bloggen, men foreløpig har det vært umulig med den hastigheten Ice. net klarer å komme opp med.

Strømstad og Kostersundet.

Etter en grytidlig start og tre timers motorkjøring var vi framme i Strømstad. Provianteringen ble raske unnagjort før vi dro ut til Nord Koster. flott plass i Kostersundet og en kald St.Hans aften, 12/13 grader. Vi lå utenpå Kari og Terje og hadde en hyggelig kveld tross kulda.

tirsdag 22. juni 2010

Papperhamn

Etter en huskete tur fra Åsgårdsstrand ligger vi nå i Papperhamn, et idyllisk nedlagt fiskevær nord på Hvaler. Turen i dag har gått med motor, 8- 12 m/s rett i mot sammen med tildels stor sjø, 1,5 til 2 meter. Formiddagen ga ingen assosiasjon til sommer, men nå er sola framme og vi ligger godt i le for vinden.

Dette begynner å ligne på noe som minner om sommer. 

mandag 21. juni 2010

Nå er vi på tur igjen

Etter en overnatting i Havnevik dro vi ut tidlig i dag. Flott vær, litt kaldt og etterhvert litt for frisk vind. Etter en tur med motor fordi det ikke var vind, seil som så vidt dro og til slutt en båt helt på skeive, er vi nå godt plassert i Åsgårdsstrand.
 Ferien er begynt, men det varme været glimrer med sitt fravær i alle fall på sjøen. Vannet er for ekstreme badere, ca 15 grader, så det bidrar sikkert til at temperaturen ikke er veldig høy. Vi fortsetter over fjorden i morgen og ser hvor langt vi kommer. Målet i første omgang er handling i Strømstad før den svenske vestkysten skal nytes.

tirsdag 15. juni 2010

Tirsdag 15.juni

En nydelig dag med sol og vind. Jeg holder fast ved planen om å dra nordover og regner med fin seilas Oppover Drammensfjorden.
Det ble ikke særlig til seiling nordover. Vel utenfor Horten havn forsvant så godt som all vind, det som var igjen endret retning hele tida. Etter flere seilheisinger ga jeg opp og gikk for motor.
Det var likevel en flott dag, med sol og varme. Det lover godt for kommende uker.

mandag 14. juni 2010

Endelig

Tre dager, men nå er det over. Lufttrykket har steget fra 993 til 1025 millibar. Det har gjort underverket (sammen med Imigran)
Nå er det faktisk ikke regnvær, en byge i ny og ne, men lettskyet pent vær. Det eneste som mangler er vind, men dagen har gått med til seiling på Breidangen og ikke minst fisking.
Ligger i Horten og er nettopp ferdig med en fantastisk torskemiddag. Fangsten ble spist ca to timer etter at den var tatt. En torsk var nok, (nesten en kilo) og det smakte aldeles underbart.
Seilingen idag var ikke stort å skrive om, vi var såvidt over 5,5 knop i noen få minutter eller var det stort sett mellom 1 og 3.

Jeg kom akkurat i havn før regnet bøttet ned. Det begynner å bli nok, selv for meg, men morgendagen tegner bra dersom Yr har rett. Det ser ut som om vinden kommer nordfra. Da passer det fint med kryss oppover mot Drammensfjorden. Nå begynner jeg å bli lei og trenger noen å være sammen med, samtidig er det alltid en del å gjøre hjemme, så det spørs om ikke morgendagen......

søndag 13. juni 2010

En tredagers ??

Jeg kan nesten ikke huske sist et migreneanfall har vart så lenge, nå går det på tredje dagen. Det eneste positive jeg kan se er at lufttrykket er på vei oppover og at lavtrykket ser ut til å forsvinne for denne gangen. Det er selvsagt positivt at det finnes Imigran sprøyter også, men jeg håpet at det skulle være unntaket og ikke som før hovedregelen.
Eller er livet ombord stille og fredelig. Mørk lugar, lite støy og venting på at verden skal bli bedre. Holmetrands kulturfestival nådde antakelig sitt klimaks i natt med flere forskjellige konserter og diskotek samtidig. Ut fra støynivået tror jeg det var god deltakelse og stor ølomsetning.
Planene i dag er å bli kvitt migrenen og eventuelt komme ut på fjorden. Dersom det ikke bedrer seg, blir jeg liggende.

lørdag 12. juni 2010

Regnet øser fremdeles

Livet i Fantebukta sammen med regnværet ble litt kjedelig i lengden så nå har jeg flyttet meg til metroplen Holmestrand. Her er det kulturdager, mange salgsboder, sang og folk i regnværet på kaia. Riktig trivelig. Pcén fikk endelig en nødvendig lading, så nå er på nett igjen med fulladede batterier.

Gjestehavna i Holmestrand er flott, (bildet ble tatt mellom regnbygene) men det er ikke mer enn to gjestebåter så sesongen er et stykke unna fremdeles.
Migrenen er trassig og vil ikke gi seg. Det blir sprøyter og mørk lugar inntil videre. Lufttrykket er fremdels fallende og jeg opplever at det er en klar sammenheng mellom lavtrykk og migrene.

fredag 11. juni 2010

Stilleliggende regn og migrene

Dette har vært en "bortkastet" dag. Regnet siler ned, vinden er ikkeeksisterende og tåka ligger i høyde med dekket, i tillegg er hodet fullt av migrene. Jeg er fremdeles i Fantebukta og kommer til å ligge her til været bedrer seg. Båten er nå ryddet og vasket og de fleste tingene har fått sin vante plass eller blitt skjult i skott og stuerom. Det må være vått og kjedelig for de som deltar i Færderseilasen, antakelig vil mange bli stoppet av maksimaltida. Som den observante leser skjønner ble det ikke noe av min tur til Tofteholmen i dag for å se på regattaen, men med den vinden de har så er det antakelig de færreste som har kommet så langt enda. Jeg satser på en ny dag med nye muligheter og bedre vær.

torsdag 10. juni 2010

Endelig på tur

I dag har jeg kommet meg ut i båten. Seilingen ut Drammensfjorden og over Breidangen var kun for helt spesielt interesserte, men det gikk da forover iblandt. Været var flott, varmt og godt, men vinden varierte mellom 0 og 4,5 m/s mest 2 så det gikk noen timer for å komme fram til Fantebukta.
Nå ligger jeg godt fortøyd sammen med to andre båter. Morgendagen skal brukes til å være tilskuer til Færderseilasen. Jeg regner med å ligge ute ved Tofteholmen se på de første båtene som passerer. Det blir sikkert noen bilder også.

lørdag 5. juni 2010

Nå drar vi ut igjen

Etter en deilig uke i Hellas, drar vi ut igjen på torsdag. Turen skal gå sörover på den svenske vestkysten og være en overture til sommerferien. Dersom vind og vær vil, håper jeg på en flott tur sørover, kanskje Smøgen og Lysekil eller et annet sted för den vireklige sommerferien starter. Turen til Hellas har vært flott, med supert vær, nydelig badetemperatur og alle barnebarn. En kjempeopplevelse for alle sammen.